“Wie B zegt …”

Massa’s toeristen, rollende koffers, overlast. Corona keerde vanzelf het tij, maar toeristisch Nederland was al een andere weg ingeslagen, op beleidsniveau tenminste. In ons relatief kleine land bleef en blijft een groot deel van het toerisme teveel in een beperkt gebied hangen. De nationale koers is daarom gericht op een veel betere spreiding. Nederland heeft immers tot in de verste uithoeken zoveel te bieden. Er valt op toeristisch vlak nog veel te ontginnen, dus laten we vooral beginnen!

Combineer het streven om toeristen te spreiden met het gegeven dat steeds meer mensen op zoek zijn naar zinvolle vrijetijdsbesteding. Tijd wordt een steeds schaarser goed en aan aanbod stelt men steeds hogere eisen. Mensen zijn nog altijd bereid om tijd en geld te steken in vertier, maar als ze daar ook iets van ‘meenemen’, is dat een pré. Wij zeggen: Leuk en leerzaam tegelijk, in een uitgebalanceerde combinatie! De Amerikaanse experts van het eerste uur op het gebied van experience(marketing), Joseph Pine & James Gilmore, geven hun visie op deze onderstroom in: The Experience Economy; competing for customer time, attention and money (2019).

Het spreiden van toerisme in Nederland vraagt om uitbreiding en variatie van het aanbod. Waar de toerist zich ook begeeft, interessant aanbod – wat ons betreft in de vorm van leuke en leerzame belevingen, groot en klein – moet binnen handbereik liggen. Wie B zegt, moet ook A zeggen, waar dan ook in Nederland. De B van Beleven? Dan ook de A van Aanbod met een hoofdletter.

Experience: didactiek 2.0

Experience: didactiek 2.0

‘Experience’, we kunnen er allang niet meer omheen. Rij een stukje op de snelweg en er komt wel een busje voorbij, waarop de letters EXPERIENCE je tegemoet blinken. Huis-Tuin-&-Keuken-Experience, Gesneden-Koek-Experience, je kunt het zo gek niet bedenken of het label ‘experience’ wordt erop geplakt.

Is experience als instrument voor marketing en communicatie soms een platgetreden pad? Wij vinden van niet, al is het beginsel zo oud als de weg naar Rome.

Beleefpotentie

Beleefpotentie

Iedereen en elke organisatie die vanuit het oogpunt van marketing een interessant verhaal met publiek wil delen, kan dit in beginsel (laten) gieten in de vorm van een betekenisvolle publieksbelevenis. Op papier tenminste, in planvorm reiken de bomen tot de hemel en papier is geduldig. Een realistische verkenning van de (on)mogelijkheden om ook daadwerkelijk voldoende publiek te trekken en een rendabele attractie te bieden, is een noodzakelijke eerste stap. Dus: Wat is de beleefpotentie?

Om wie draait het eigenlijk?

Om wie draait het eigenlijk?

Dat is de hamvraag, om wie draait het eigenlijk, om degene die het verhaal wil vertellen of om degenen aan wie je het kwijt wilt? Juist, om de laatsten, want je dropt je verhaal toch niet in het luchtledige? Dan is de volgende belangrijke vraag: Is het verhaal dat jij wil vertellen per se het verhaal dat de ander wil horen, of zelfs maar begrijpt? Tja, dat is maar zeer de vraag.

Om een hoekje denken

Om een hoekje denken

Het maken van een betekenisvolle publieksbelevenis, hoe pak je zoiets aan? Waar begin je? Wij werken volgens een zelfontworpen en zeer werkbaar gebleken stappenplan, met een kop en een staart. De weg daartussen is weliswaar lineair, maar beslist geen rechte lijn. En dat maakt dat het ontwikkelen van een experience nooit saai is, altijd verrassend en een belevenis op zichzelf.
Het maken van een publieksbelevenis in de vorm van een leuke en leerzame experience, is wat ons betreft geen hogere wiskunde, maar